Terapia manualna

Zdrowie to nie wszystko, ale wszystko jest niczym bez zdrowia

Terapia manualna poprzez zastosowanie różnego rodzaju specjalistycznych i bezinwazyjnych metod, jest kompleksowym rozwiązaniem, które daje wyraźne efekty zdrowotne – nawet w przypadku bardziej złożonych schorzeń.

Na czym polega terapia manualna?

Terapia polega na wykonywaniu łagodnych technik manipulacyjnych, w celu mobilizacji tkanek miękkich ( ścięgna, mięśnie, więzadła). To bezinwazyjny sposób leczenia różnego rodzaju schorzeń narządu ruchu, układu nerwowego, czy kręgosłupa, poprzez odpowiedni ucisk na określone miejsca, właściwe pozycje ułożeniowe, chwyty i inne techniki terapeutyczne. Celem takiej terapii jest wyrównanie napięć mięśniowych taśm powięziowych, aby poprawić biomechanikę narządu ruchu. Co w rezultacie prowadzi do polepszenia możliwości funkcjonalnych i ruchowych.

Czy terapia manualna jest bezpieczna?

Prawidłowo dobrane i wykonane techniki terapii manualnej mogą przynieść pacjentowi same korzyści zdrowotne. W naszym centrum oddajemy Cię w ręce wykwalifikowanego specjalisty, posiadającego szeroką wiedzę fizjoterapeutyczną, medyczną i duże doświadczenie. Nasz fizjoterapeuta przed postawieniem diagnozy przeprowadzi z Tobą szczegółowy wywiad, dotyczący stanu zdrowia, trybu życia, a następnie wykona sprawdzające układ ruchowy testy. W razie potrzeby skonsultuje Twój przypadek z lekarzami specjalistami w danej dziedzinie. Dopiero wówczas ustali dla Ciebie indywidualny program i metodę terapii manualnej, która pozwoli pozbyć się bólu i cieszyć się zdrowiem.
Możesz zatem czuć się całkowicie bezpiecznie!

Czy terapia manualna jest skuteczna?

Stosując terapię manualną jesteśmy w stanie skutecznie ocenić czy dane schorzenie, ból, czy problem z układem ruchu ma swoje źródło w strukturach stawowych, mięśniowych, czy może jednak problem znajduje się po stronie układu nerwowego. Dokładne badanie, ocena jakości ruchu lub nieruchomości poszczególnych narządów ruchu, pozwala na określenie przyczyn bólu. Następnie dobór odpowiednich technik terapii manualnej, które odpowiednio zastosowane złagodzą i wyeliminują źródło schorzenia oraz pozwolą pacjentowi wrócić do pełnej sprawności.

Metody terapii manualnej

Każdy rodzaj tkanki w organizmie posiada indywidualne cechy i różne są sposoby ich gojenia, w przypadku nieprawidłowego funkcjonowania. Dlatego w celu uzyskania optymalnych rezultatów leczenia stosuje się specyficzne techniki terapii manualnej, odpowiednie dla danej tkanki:

PNF

- terapia wykonywana tą metodą z założenia ma być bezbolesna i funkcjonalna, a także wzorowana na naturalnych ruchach, wykonywanych przez zdrowego człowieka. Technika PNF stosowana jest do przywrócenia sprawności konkretnej funkcji, a nie całej struktury. Głównym celem jest reaktywacja prawidłowych wzorców ruchowych, jak np. siadanie, chodzenie, postawa ciała. Koncepcja ta postrzega ciało chorego człowieka w sposób całościowy, wykorzystując do terapii również zdrowe i sprawne części ciała. Wykorzystanie najsilniejszych rejonów ciała dąży do odzyskania sprawności dla obszarów słabszych i niesprawnych.

Metoda Cyriaxa

- metoda diagnostyczna, która zakłada, że poprzez badanie funkcjonalne i szczegółowy wywiad, fizjoterapeuta może zdobyć kompletne informacje na temat pacjenta. Tylko wówczas możliwe jest postawienie prawidłowej diagnozy i zaproponowanie właściwego sposobu leczenia, które zwiększy i przyspieszy efekty terapii. W metodzie Cyriaxa wykorzystywane są środki terapeutyczne t.j. masaż głęboki poprzeczny, manipulacja, trakcja, infiltracja.

Metoda Mulligana

- technika polegająca na połączeniu ruchu biernego, wykonywanego przez fizjoterapeutę z ruchem czynnym pacjenta. Tę formę terapii najczęściej stosuje się w przypadku zaburzeń ruchomości stawów. Fizjoterapeuta stosując technikę Mulligana koryguje położenie przemieszczonych w niewłaściwy sposób powierzchni stawowych, w celu przywrócenia ich odpowiedniego zakresu ruchomości i likwidacji bólu.

N.A.P.

- to metoda, która łączy tradycyjną terapię manualną z zagadnieniami neurofizjologii. Celem terapii w tym przypadku jest zapobieganie oraz eliminowanie zaburzeń strukturalnych i zmian patologicznych, spowodowanych m.in. nieprawidłowym trybem życia. Polega to na pokazaniu pacjentowi bardziej wydajnych i bezpiecznych sposobów na poruszanie się.

Metoda Mc Kenziego

- jest przeznaczona głównie do profilaktyki, badania i leczenia zespołów bólowych pochodzenia mechanicznego. Program badania polega na przydzieleniu schorzenia, z którym przychodzi do nas pacjent, do jednej z trzech grup zaburzeń: zespół posturalny, zespół dysfunkcyjny, zespół strukturalny. Po określeniu grupy stosuje się odpowiedni dla niej program leczenia, w którym niezwykle ważna jest nie tylko terapia wykonywana przez fizjoterapeutę w gabinecie, ale także samodzielne ćwiczenia wykonywane przez pacjenta w domu.

Masaż mięśni głębokich

- to metoda, która koncentruje się na przywracaniu właściwego stanu głębokich warstw mięśni i tkanki łącznej. Jest on stosowany głównie w przypadku przewlekłych napięć w różnych strefach t.j. plecy, kark czy bark.

Kiedy stosować terapię manualną?

• urazy sportowe (naderwania, naciągnięcia mięśni, zwichnięcia)
  • ból barku - rwa barkowa, ból pleców, ból karku(szyi)
  • drętwienie ręki lub obu rąk
  • skrzywienie kręgosłupa