Fizykoterapia

„Dobry stan zdrowia jest lepszy niż największe bogactwo”

Fizykoterapia jest jedną z form fizjoterapii, w trakcie której na organizm pacjenta oddziałuje się różnymi bodźcami fizycznymi, poprzez specjalnie skonstruowane do tego celu urządzenia medyczne, które wykorzystują ciepło, zimno, fale elektryczne, światło i innego rodzaju impulsy. Takie zabiegi terapeutyczne poprawiają sprawność narządów, zwiększają wydajność organizmu, niwelują ból, zmniejszają stany zapalne, a także wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego.

Czy fizykoterapia jest bezpieczna?

W naszym centrum używamy certyfikowanych sprzętów m.in firmy BTL Industries Limited, która specjalizuje się w produkcji najwyższej jakości aparatury medycznej na całym świecie. Ponadto przed zastosowaniem określonej formy fizjoterapii sprawdzany jest stan zdrowia pacjenta, poprzez szczegółowy wywiad medyczny oraz badanie funkcjonalne.
Jeżeli masz wątpliwości, co do zastosowania u siebie którejkolwiek z metod fizykoterapii, przyjdź do naszego centrum i zapytaj o szczegóły naszego fizjoterapeutę. Z chęcią odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.

Kiedy stosować fizykoterapię?

Fizykoterapia może być stosowana jako zabiegi uzupełniające właściwą terapię lub jako główna metoda leczenia danego schorzenia. Można ją również łączyć z leczeniem farmakologicznym, gdy są do tego wskazania. Czasami fizykoterapia może stanowić metodę zastępczą, gdy pacjent nie może przyjmować niektórych leków przeciwbólowych lub stosowanych w leczeniu narządu ruchu.

Jakie zabiegi fizykoterapeutyczne stosujemy?

Terapia falami uderzeniowymi

- za pomocą specjalnego aparatu fale uderzeniowe(akustyczne) przenoszą energię w bolące miejsce, znajdujące się w układzie mięśniowo- szkieletowym i ścięgnach. Poprzez dostarczoną energię następuje proces leczenia oraz regeneracja ścięgien i tkanki miękkiej. Dzięki zastosowaniu tej metody zmniejsza się napięcie mięśni, następuje zahamowanie skurczów, co prowadzi do całkowitej eliminacji bólu. Terapia falami przyśpiesza w dużym stopniu gojenie się ran, poprzez zwiększenie produkcji kolagenu oraz zwiększenie metabolizmu i mikrokrążenia.

Laser

- należy do bardzo skutecznych metod leczenia stanów zapalnych. Wskazaniem do jego zastosowania są wszelkiego rodzaju złamania, skręcenia, uszkodzenia tkanki łącznej oraz torebek stawowych. Terapia odbywa się poprzez naświetlanie poszczególnych punktów na ciele pacjenta, przyrządem emitującym wiązki światła o różnej długości fali i niedużej mocy – ok. 400 miliwatów.

Elektroterapia

- zabieg polegający na stymulacji organizmu za pomocą mikroprądów – impulsów elektrycznych o małym natężeniu, ok. 10 – 800 µA. Elektroterapia jest skuteczną metodą w przypadku występowania ostrych i przewlekłych bólów, a także leczenia stanów pourazowych i zapalnych. Działanie mikroprądów przyśpiesza proces regeneracji tkanek i obrażeń oraz prowadzi do zaniku obrzęków.

Ultradźwięki

- jest to technika fizykoterapii wykorzystująca do leczenia fale mechaniczne o częstotliwości 1MHz - 3MHz. Podczas gdy fale przenoszą się na kolejne ośrodki, część energii jest pochłaniana, a część zostaje odbita. Fala wnikająca w tkanki wychyla cząsteczki, tworząc efekt podobny do masażu. Z tego względu metoda ta jest często nazywana wewnętrznym masażem tkankowym. Ultradźwięki powodują rozluźnienie mięśni i mają działanie przeciwobrzękowe, dlatego często są stosowane w przypadku blizn oraz urazów ścięgna.

Magnetoterapia

- est to metoda leczenia polem magnetycznym o niskiej częstotliwości. Pod wpływem takiego pola grupy atomów znajdujące się w komórkach ciała zaczynają się przemieszczać, co powoduje hiperpolaryzację błony komórkowej. Pole magnetyczne zwiększa aktywność cząsteczek, poprawiając ukrwienie w komórkach oraz przyśpieszając regenerację tkanek miękkich i kostnych. Ta metoda jest szczególnie korzystna w przypadkach, gdy kości nie zrastają się w odpowiednio krótkim czasie.

Najczęstsze wskazania do stosowania fizykoterapii:

• bolesny bark(zwapnienie patologiczne, zapalenie ścięgien, zespół ciasnoty podbarkowej)
  • łokieć tenisisty
  • wyrośla kostne( np. w drobnych stawach dłoni)
  • ból w okolicach pachwiny
  • zapalenie kaletki
  • kolano skoczka(ból ścięgien rzepki)
  • zespół mięśnia piszczelowego
  • ból w przyczepach ścięgna udowego
  • ból ścięgna Achillesa, ostroga piętowa
  • zapalenie nadkłykcia łokciowego
  • bóle w okolicach stawu biodrowego